Pages

Sunday, December 5, 2010

Moonsun ......It's raining....non-stop



Sejuk....sejuk...sejuk...sejuk...
i like it...
hujung-hujung tahun yang ku sukakan...hahahahha
hahahahha....hahahhahahah....hahaha....non stop raining
sbb tllu sjuk hibernation ...i pakai sweater, selimut 2helai lg & x lupa pakai stokin kki lg...tp kipas pusing no.5 mcm org gila non-stop terhuyung hayang

Thursday, November 4, 2010

aKu iNgiN MeNjADi kEtUa BiDaDaRimu

Dengan Nama Allah yang pemurah lg Maha Penyayang,
Sha nak kongsi tentang ''Bidadari Syurga '' n untuk persedian kepada sahabat-sahabat. sha pum tak terbayang macam mana rupa bidadari syurga kerana itu semua di luar kemampuan bayangan kite. hanya ALLAH SWT yang tahu.... sungguh indah.
Sha belum kawen tp sje nak sha terpikir  adakah sha akan bertemu kembali ngn suami sha di akhirat kelak??....so sha rase tenang dan gembira apabila mengetahui suami isteri yang soleh dan solehah akan berkahwin lagi di akhirat kelak, demikian pandapat Ahli Sunah Waljamaah.
Adakah sha mampu menjadi isteri solehah??...takut lak kedudukan sha tidak layak untuk sha bernikah lagi dengan dia, Allah SWT akan gantikan untuk dia pasangan akhirat yang jauh lebih baik dr psangan di dunia. tika itu sha tak layak menjadi ketua bidadari dia.Nauzubillah
tiba-tiba rse sebak...takut rsanya....insyaALLLAH bercinta lagi kita di Syurga.


Sha nak kongsi dari ape yang sha baca bahawa nun di syurga , terdapat makhluk yg sangatlah cantik yg belum pernah seorang pun melihat ada makhluk secantik itu. Dan mereka sangat pemalu dan terjaga sehingga kecantikan mereka hanya dinikmati oleh suami-suami mereka di syurga.
Berikut ini adalah kumpulan ayat dan hadits yang menceritakan tentang para bidadari syurga..
Harumnya Bidadari


Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sekiranya salah seorang bidadari surga datang ke dunia, pasti ia akan menyinari langit dan bumi dan memenuhi antara langit dan bumi dengan aroma yang harum semerbak. Sungguh tutup kepala salah seorang wanita syurga itu lebih baik daripada dunia dan seisinya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Kecantikan Fizikal
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Rombongan yg pertama masuk syurga adalah dengan wajah bercahaya bak rembulan di malam purnama. Rombongan berikutnya adalah dengan wajah bercahaya seperti bintang-bintang yang berkilauan di langit. Masing-masing orang di antara mereka mempunyai dua istri, dimana sumsum tulang betisnya kelihatan dari balik dagingnya. Di dalam syurga nanti tidak ada yg bujang.” (HR. Bukhari dan Muslim)

كَذَلِكَ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ

“Demikianlah. Dan Kami berikan kepada mereka bidadari.” (Qs. Ad-Dukhan: 54)

Abu Shuhaib al-Karami mengatakan, “Yang dimaksud dengan hur adalah bentuk jamak dari haura, yaitu wanita muda yang cantik jelita dengan kulit yang putih dan dengan mata yg sangat hitam. Sedangkan arti ‘ain adalah wanita yang memiliki mata yang indah.

Al-Hasan berpendapat bahawa haura adalah wanita yang memiliki mata dengan putih mata yang sangat putih dan hitam mata yang sangat hitam.

Sopan dan Pemalu
Allah Subhanahu wa Ta’ala menyifati bidadari dengan “menundukkan pandangan” pada tiga tempat di Al-Qur’an, yaitu:

“Di dalam syurga, terdapat bidadari-bidadari yang sopan, yang menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin. Maka nikmat Rabb-mu yang manakah yang kamu dustakan? Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan.” (Qs. Ar-Rahman: 56-58)

“Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jelita matanya.” (Qs. Ash-Shaffat: 48)

“Dan pada sisi mereka (ada bidadari-bidadari) yang tidak liar pandangannya dan sebaya umurnya.”

Seluruh ahli tafsir sepakat bahawa pandangan para bidadari syurgawi hanya tertuju untuk suami mereka, sehingga mereka tidak pernah melirik lelaki lain.

Putihnya Bidadari
Allah Ta’ala berfirman, “Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan.” (Qs. ar-Rahman: 58)

al-Hasan dan mayoritas ahli tafsir lainnya mengatakan bahawa yang dimaksudkan adalah bidadari-bidadari syurga itu sebening yaqut dan seputih marjan.

Allah juga menyatakan,“(Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih dipingit dalam kemah.” (Qs. Ar-Rahman: 72)

Maksudnya mereka itu dipingit hanya diperuntukkan bagi para suami mereka, sedangkan orang lain tidak ada yang melihat dan tidak ada yang tahu. Mereka berada di dalam kemah.

Baiklah…ini adalah sedikit gambaran yang Allah berikan tentang bidadari di syurga. Kerana bagaimanapun gambaran itu, maka manusia tidak akan boleh membayangkan sesuai rupa asli bidadari, kerana sesuatu yg berada di syurga adalah sesuatu yang tidak/belum pernah kita lihat di dunia ini.

Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, mengatakan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Allah Azza wa Jalla berfirman, “Aku siapkan bagi hamba-hamba-Ku yang shalih sesuatu yang tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas oleh fikiran.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Setelah mengetahui sifat fisik dan akhlak bidadari, maka bukan berarti bidadari lebih baik daripada wanita surga. Sesungguhnya wanita-wanita surga memiliki keutamaan yang sedemikian besar, sebagaimana disebutkan dalam hadits,

“Sungguh tutup kepala salah seorang wanita surga itu lebih baik daripada dunia dan seisinya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Dan lagi, seorang manusia telah Allah ciptakan dengan sebaik-baik rupa,

“Dan manusia telah diciptakan dengan sebaik-baik rupa.” (Qs. At-Tiin: 4)

Dari Ummu Salamah radhiyallahu ‘anha, ia berkata, “Saya bertanya, “Wahai Rasulullah, manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli?”

Beliau shallallahu’‘alaihi wa sallam menjawab, “Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari yang bermata jeli, seperti kelebihan apa yang tampak daripada apa yang tidak tampak.”

Saya bertanya, “Kerana apa wanita dunia lebih utama daripada mereka?”

Beliau menjawab, “Kerana shalat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah. Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutra, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuning-kuningan, sanggulnya mutiara dan sisirnya terbuat dari emas. Mereka berkata, ‘Kami hidup abadi dan tidak mati, kami lemah lembut dan tidak jahat sama sekali, kami selalu mendampingi dan tidak beranjak sama sekali, kami ridha dan tidak pernah bersungut-sungut sama sekali. Berbahagialah orang yang memiliki kami dan kami memilikinya.’.” (HR. Ath Thabrani)

Subhanallah. Betapa indahnya perkataan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Sebuah perkataan yang seharusnya membuat kita, wanita dunia, menjadi lebih bersemangat dan bersungguh-sungguh untuk menjadi wanita shalihah. Berusaha untuk menjadi sebaik-baik perhiasan. Berusaha dengan lebih keras untuk bisa menjadi wanita penghuni surga..


:Oleh yang demikian, 
jom kita same-same tetapkan iman, sabarkan hati untuk  berusaha menjadi salah satu dari wanita penghuni syurga??... kita tak tahu siapa jodoh kita. Di sini, sha harap kita tidak sesekali menyesali takdir kita kelak. terimalah pasangan seadanya. DIA mempunyai sebab untuk melimpahkan pahala sabar pada kita. Akhirnya, mungkin pahala sabar itu nanti akan memimpin kita ke darjat yang tinggi di syurga dan dianugerahkan pasangan yang lebih baik disana.
bingkisan hati buatnya:
Buat bakal jdohku,
 spertimana ak menjadi isterimu di dunia sementara ini.
andai dengan reda tuhanku,
 ak layak ke sana,
 pasti aku minta dirimu bersama 
dan akan memilih untuk menjadi 
KetuA Bidadarimu.
insyaALLAH.

Wednesday, November 3, 2010

Pesanan nabi sebelum tidur...1 mnit shj...

Sekadar ingat mengingati.. ...
 SEBELUM Tidur
 Perkara Sebelum Tidur( Tafsir Haqqi )
 Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur
 sebelum melakukan empat perkara, yaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an,

2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,

3. Sebelum para muslim meridloi kamu,

4. Sebelum kau laksanakan haji dan umroh....

"Bertanya Aisyah :
 "Ya Rasulullah.. .. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"
 Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas
 tigakali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.
 Bismillaahirrohmaan irrohiim,
 Qulhualloohu ahad' Alloohushshomad' lam yalid walam yuulad' walam
 yakul
 lahuu kufuwan ahad' ( 3 x )
 Membacalah sholawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua
 akan memberi syafaat di hari kiamat.
 Bismillaahirrohmaan irrohiim, Alloohumma shollii 'alaa syaidinaa
 Muhammad wa'alaa aalii syaidinaa Muhammad ( 3 x )
 Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredloi kamu.
 Astaghfirulloohal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum
 wa atuubu ilaih ( 3 x )
 Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka
 seakan-akankamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh"
 Bismillaahirrohmaan irrohiim, Subhanalloohi Walhamdulillaahi
 walaailaaha
 illalloohu alloohu akbar(3 x )
 Sekian untuk ingatan kita bersama.
 Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orag yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.

Malam Ku Bermimpi

video

Keindahan Hakiki

Salam ukhwah buat semua, 
hti sha mula berbicara buat kongsian untuk semua 
dalam mencari Keindahan Hakiki di dalam hati. 
Perasaan cinta adalah fitrah bagi manusia. 
Kita sebagai hamba selalunya ingin mencinta dan ingin dicintai. 
Kebiasaanya cinta manusia itu tetap dikejar walaupun dalam hubungan yang tak pasti.
Kite sering menzahirkan janji semata-mata dan berkias dengan kata-kata indah buat si penerima kononya ingin buktikan keutuhan cinta manusia yang sungguh bereti walaupun pada hakikatnya masih belum pasti.
  
Kite sering berbicara denganNYA, kite solat kite berdoa, makin kite dekat denganNYA makin kite rase keindahan kurniaanNYA..sedangkan pada masa yang sama kite lalai mncari keindahan cinta yang blum tentu tebukti hakiki.
 Cinta manusia yang penuh dengan persoalan, penipuan dan kadang-kadang lakonan untuk menutup kekhilafan diri dimata pasangan. 
Adakah itu indah??.. 
Adakah itu keindahan hakiki??..
kite begitu terhina disisiNYA. 
Tiada yg lebih indah drpd mndapat keredhaan ilahi..seindah manapun gubahan pertama tu, slagi tak dapat keredhaanNya, gubahan pertama tak berguna untuk menjamin keindahanya...
Biar Allah yg menentukan segala-galanya.. jgn cari cinta manusia, ia pnuh dgn pnipuan, kekecewaan, dan belum tentu kekal..
Tapi carilah cinta Allah..
tiada penipuan,
tidakkan pernah mengecewakan itulah cinta abadi..
Cinta yg diredhai.. 
Allah akn sediakan yg terbaik untuk kite. 
insyaALLAH keindahan hakiki itu akan kite rasai.
insyaALLAH...sha kuat...  


Main-main Dalam Gelap

Salam 1 Malaysia....wow!....ha5.....sha bru blk '' main-main dalam gelap '' neh...hihihihi..hehehehe...hi3....actually, mlm neh sha join student FOODTECH UMT Tahun 3 2010/11  maen '' basketball ''....ha5...1st time main basketball kt UMT gune court bru tp gelap gelita hanya b'temankan lampu jln dan tempias cahaya lampu dari ''HoTeL B2 UMT''....hu3....mula-mula segan n malu-malu kucing gak tp bantai je....best sangat-sangat...enjoy...wlaupun sha tak kenal sangat ngan geng-geng tu tapi dorang sporting...sha neh bukan pandai main pom...tp LAYAN!!...hu3....wlaupun kene siku kene hempok kene tibai....muka kene libas....sakit....tapi berbaloi-baloi...hu3...sha dpt shut 1 kli...best la korang..... malam neh bley study dgn '' cergas ''...tiem kaseh kat my rumet FATIN sbb ajk sha maen n join korang... 
!!!....Wonderful....!!!



Tuesday, November 2, 2010

KOR SUKSIS UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU

video
KOR SUKSIS UMT

Salam....sje nk heboh2...sha neh bdk KOR SUKSIS UMT....
'' KOR SUKSIS = Kor Sukarelawan Siswa Siswi PDRM ''
klu org tgk skli, kami da mcm polis betul2 punya kalau kami pakai uniform...hu3....
bru2 neh, kami join prtandingan kawad  kaki tertutup sempena Hari Unit Beruniform UMT,
sukacitanya memaklumkan....kami menang, hoyeh3....fulammmak....kui3...toink3.... kt ats 2 de video kami kawad mse hri 2.....

Terima Kasih kepada 
sahabat-sahabat dlm KOR SUKSIS UMT 
dan 
terima kasih kepada jurulatih yang terbaik.
syukur, 
ALHAMDULILLAH..

Kau Teman Kau Sahabat

normie, pinah, sha, biha, hannan, baya, fetimah, leya, 
n yg dduk, fatin
miss u all..

Kawan/Sahabat/Teman....adakah sama ???...hi3...
sha nk kongsi kt cnie tentang kwn/shbat/teman...pd pndapat sha la, susah nak cari kawan yang bernama shabat dan sahabat bernama teman...pening tak??...ngeh3... manusia-manusia yang wujud kt dalam gbr kt ats 2.....adlh kwn dan sahabt dan teman sha.....tp de lg....tp tak t'mbik lak gbr yg lain....hu3....mohon maaf la kepada sesiapa yg tak termasuk dalam gambar tu...tp sentiasa de kt dlm hti sha tau...kui3...gbr 2 sbagai sampel je k....
sha syg kwn/sahabat/teman sha wlaupun korang tak syg kt sha..
bg sha xde korang atau dorang, sepi kot idup
sha neh jenis setia kawan..kui3...tp de la jugak sha penah rase tersisih dr kwn2... mungkin sha je yg emo sorg2....dorang rase biase je...hi3....xpe la..take it easy...

YA ALLAH…kurniakan ak sbaik-baik kebolehan..jauhilah ak dr sifat takabur dan bongkak…peliharalah imanku…ak mohon hidayah driMU…amin….be tuff fishah…buat yg terbaik…setiap kjadian yg blaku de hkmahnyh…moga kwn2ku slsa dgnku…insyaALLAH…akn ku jg hti mrka sbaik mngkin..
sha rindu korang sume2.... especially teman-teman semasa sekolah....
de suka..de duka....de sedang-sedang [ xsuka xduka ]..
walau apa pun, i proud to be friend with all of you....syukur....sha de kwn/sahabat/teman....
insyaALLAH korang akan berjaya di dunia dan di akhirat..
moga korang diberkatiNYA,
moga korang menjadi anak yang soleh dan solehah,
moga korang mncapai cita-cita korang,
BEST OF LUCK....insyaALLAH....
sama-sama lah kite bejuang utk mndpt kesenang, ketenangan, kerahmatan dan keberkatan...
Amin..
~~ sayang kamu semua ~~ 

Monday, November 1, 2010

sTuDy WeEk !!!!

!! sTuDy WeEk !!

Salam....lame sgt2 atau t'sangat2 lame sha x buka blog neh...berkurun dan membeku je blog neh...xde fungsi...So ???...dsebabkn mggu stdy week neh terbyk lak mse free n bosan...so...i'm blogging...ho3...tlnjur mnaip...sha nk taip pe yg nk taip...ho3...skdr luahan d hati '' si gadis kristal violet ''...sha nk study tp.....wow....istiqomah tu xde...ngeh3. terase nk ubh diri neh untuk jd rajin cket2 atau rajin terlampau-lampau pum xpe....hu3..my 1st exam pper on 11/11/2010....ari neh 1/11/2010...terase lambat gile....tp a lot of things nk kene cover n back up blk...maklum la....sha neh bkn bjak pndai sgt tp Alhamdulillah la dpt msuk UMT [ bangga mode]....
hujung-hujung tahun macam neh...biasanya la...musim ''tengkuzuh''....hujan x henti2....bju pum xkering....sejok....kesimpulannya....TIDO SESANGAT BEST....hu3...mggu stdy week knon la...tp usaha nk copy citer/movie/drama dari meber-menber x henti....dlm 1hri sha bley tgk 3 o 4 movie skli tgk...mmg bengkak mata sbb tgk citer sedey/sedih2....4 kli tgk, 4 kli bengkak....hri2 sTudY WEeK betol2 rse freen n xtau nk wt ape....tp neh bru hri ke 3....de 10 hri lg.....need to struggggglllllleeee sha....sem neh la nk baiki pointer....wlaupun x tggi bia la dpt naik cket...INSYAALLAH....ssungguhnya DIA sllu dgn sha....n sha sllu igt DIA....moga2 dipermudahkn urusan hambaMU ini...Amin.....wish me luck ya....

Dsini sha bg tips utk hbiskn sisa idup mse stdy week...:

  1. sblum neh kite bgun lwt o sllu tdo lwt kn....so....mggu neh n mggu sterusnyh2....cube la tdo awl cket n bgun pkul 3 o 4 o 5 pg sblum sbuh...bkn bgun sje2....tp bgun sgarkn bdn, mbik wuduk n wt solat tahjud, hjat, iztkarah n mngaji Al-Quran. Mse neh la yg buat2 kite betol2 khusyuk tau....

  2. lps dkatkn dri pd ALLAH....bru la kite stdy2 cket....ulngkaji pg2..mse 2 kite tenang n segar...insyaALLAH dpt msuk pe yg kite stdy.

  3. mkn jgn lupe...kene cukup n jgn tllu kyg....takot mngatuk nk stdy tau!!!

  4. buat la discussion ngn member2....klu mmber xnk jugak..buat je sorg2...ckp2 ngn buku...tp jgn la over sgt....nti rumet ckp kite neh gila/gile/kene sampuk.

  5. istiqomahkn diri kite tau dan focus dalam mmbuat sesuatu.....bia kite phm pe yg kite stdy...

  6. elakkn stdy smbil on9 fb ke...ym ke....pe ke....2 akn mnggu kite..tp sha wt gak..ha5...

  7. lps kite hfal pe2 nota....tdo skejap.....tdo kne ckup sbb...mse tdo otak kite rewind blk n boleh wt kite mkin igt....tp jgn tdo lebih2....tp depend on dri msing2 la...2 bsdrkn pe yg sha buat.
Tu je la yg bley kongsi...byk lg....sha pum sdang mndisiplinkn dri neh....insyaALLAH.....GOOD LUCK utk sume yg akn hadapi final exam.




Monday, April 5, 2010

HaTi dAn pErAsAaN



Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dengan nikmat pemberian dan hikmah di sebalik pemberian tersebut.


Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain akan terbuka tapi lazimnya kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu yang telahpun dibukakan untuk kita.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan
juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang.


Memberi seseorang seluruh cinta anda bukanlah satu kepastian yang mereka akan menyintai anda kembali! Jangan harapkan cinta sebagai balasan. Nantikan sahaja ia untuk mekar di dalam hati mereka tapi
sekiranya ia tidak, pastikanlah ia terus mekar di dalam hati anda. Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam untuk
menyukai seseorang, satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang.


Jangan pandang kepada kecantikan kerana boleh jadi ianya palsu. Jangan kejar kemewahan kerana ianya akan susut. Carilah seseorang yang membuatkan anda tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yang suram. Carilah yang membuatkan
hati anda tersenyum. Akan tiba satu ketika di dalam kehidupan apabila anda teramatkan rindukan seseorang sehingga anda ingin menggapainya dari mimpi anda dan memeluknya dengan sebenar.

Mimpilah apa yang ingin anda mimpikan, pergilah ke mana-mana yang ingin anda tujui dan jadilah apa yang anda inginkan kerana anda hanya
memiliki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin anda lakukan.

Semoga anda memiliki kebahagiaan yang cukup untuk membuatkan diri anda menarik, percubaan yang cukup untuk membuatkan anda kuat, kesedihan yang cukup untuk memastikan anda adalah seorang insan dan harapan yang cukup untuk membuatkan anda bahagia. Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang.Jika anda rasa ianya menyakitkan anda,
fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain juga.

Kebahagiaan seseorang manusia tidak semestinya dalam
memiliki segala yang terbaik. Mereka hanya membuat yang terbaik
dalam hampir apa saja yang datang di dalam perjalanan hidup mereka.
Kebahagiaan terletak kepada mereka yang menangis, mereka yang terluka, mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba. Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup mereka.


Cinta bermula dengan senyuman, mekar dengan ciuman dan berakhir
dengan tangisan. Masa depan yang cerah sentiasa berteraskan kehidupan yang lalu yang telah dilupakan. Anda tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga anda melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam.
Semasa anda dilahirkan, anda menangis dan orang di sekeliling anda tersenyum. Teruskanlah hidup anda supaya apabila anda mati nanti, andalah yang akan tersenyum dan orang sekeliling anda pula yang akan menangis